MenuOfferOffreHistoria szkołyPedagogPublikacjeProjekty unijneDla nauczycieli

....................................................................................................................................................................................................................................

 
 
 

txt_comenius

 

 

[29.03.2015 r. MB]

SZÓSTE SPOTKANIE SZKÓŁ PARTNERSKICH W RAMACH PROGRAMU COMENIUS

 

W dniach 13-16 marca gościliśmy delegacje nauczycieli i uczniów z sześciu szkół partnerskich, z którymi wspólnie realizujemy projekt „Kultura pop w Europie” w ramach programu Comenius. Przyjechali do nas z Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Niemiec, Węgier i Rumunii.

Piątek, 13 marca, upłynął pod znakiem muzyki. W ramach zadania projektowego uczniowie każdej ze szkół musieli nagrać trzy piosenki: w języku francuskim, angielskim i ojczystym. Przeprowadziliśmy konkurs na najlepszą piosenkę śpiewaną po francusku. Zwyciężyli nasi uczniowie: Julia, Kasia i Piotr, którzy wspaniale wykonali „Le Sucre et le sel” z repertuaru Garou. Europejscy goście mieli również okazję wysłuchać innych przebojów piosenki francuskiej, jak również podziwiać występ naszego szkolnego zespołu „B 612”  podczas  uroczystego koncertu jaki dla nich przygotowaliśmy.

W sobotę, 14 marca, zwiedzaliśmy Kraków i kopalnię soli w Wieliczce. Chociaż przyszło nam spacerować po krakowskim Rynku w strugach deszczu, wszyscy wrócili z wycieczki pełni miłych wrażeń. Niedzielny poranek powitał nas odrobiną słońca i w optymistycznych nastrojach udaliśmy się zwiedzać ruiny zamku w Ujeździe. Pogoda poprawiła się już na dobre, gdy podziwialiśmy panoramę Sandomierza ze szczytu Bramy Opatowskiej. Wszystkim przypadła też do gustu wizyta w sandomierskiej Zbrojowni, gdzie nasi goście oglądali i przymierzali stroje rycerskie oraz wysłuchali ciekawych legend.

Ostatni dzień pobytu europejskich partnerów minął pracowicie. Podsumowaliśmy realizację dotychczasowych zadań projektowych i  zaplanowaliśmy kolejne. Teraz uczniowie będą pracować nad komiksem o tematyce kultura pop. Wszystkie prace będą pokazane podczas ostatniego już spotkania projektowego, które odbędzie się pod koniec maja w Hiszpanii.

Delegacje uczniów wzięły również udział w Atelier Pop Art. Pod kierownictwem pani Eli Miśkiewicz-Zamojskiej powstały ciekawe prace plastyczne nawiązujące do nagranych piosenek.

Miłym przerywnikiem pracowitego dnia był spektakl „Kopciuszek” przygotowany przez uczniów klas piątych. Piątoklasiści zebrali ogromne brawa zarówno za doskonałą grę aktorską jak
i piękną wymowę francuską. Jeszcze raz im za to dziękuję i jestem dumna, że sprostali tak trudnemu zadaniu.

Mamy nadzieję, że dni spędzone w Polsce pozostaną naszym gościom na długo w pamięci. Staraliśmy się zapoznać ich z pracą w naszej szkole, jak również pokazać najciekawsze miejsca naszego miasta i regionu.

 

 

Galeria zdjęć

Galeria zdjęć szkoły rumuńskiej

 

Małgorzata Bukowska

nauczyciel j. francuskiego

..........................................................................................................

[21.04.2014 r. IT-Z]

Krótkie „dolce vita” na wyspie Procida

 

 

W dniach 20-25 marca odbyło się we Włoszech trzecie spotkanie szkół partnerskich w ramach projektu Socrates Comenius. Wraz z delegacją nauczycieli wzięłyśmy w nim udział i my, czyli: Julia, Asia, Ala i Kasia.
 

Już od pierwszego dnia podróży rozpoczęły się nasze przygody. Okazało się, że bagaż jednej z nas zaginął
w drodze z Monachium do Włoch. Na szczęście nawet ta informacja nie potrafiła zepsuć nam świetnego humoru. Zaś po rejsie promem w końcu dotarłyśmy do celu, czyli na przepiękną wyspę Procida, która położona była kilka kilometrów od Neapolu.
W trakcie naszego pobytu miałyśmy okazję zwiedzić nie tylko Procidę, ale także urokliwe zakątki Neapolu oraz niedostępną dla zwyczajnych turystów wyspę Vivara.

 

Włoscy uczniowie zapewnili nam wiele różnych atrakcji na miejscu. Mogliśmy oglądać wspaniałą paradę kultury POP oraz wziąć udział w zajęciach artystycznych. Zwiedziłyśmy piękne, zabytkowe kościoły oraz muzeum ozdób wielkanocnych. Nie zabrakło nam również okazji na przekonanie się jak otwarci są ludzie z południa Europy. Ich gościnność nas urzekła.


Dni mijały nam szybko i nieubłaganie zbliżał się koniec naszej wycieczki. Wróciłyśmy pełne niezapomnianych wrażeń, na które złożyła się ogromna gościnność nauczyciel i uczniów, bogactwo kulturowe i przepiękne krajobrazy. Te cudowne przeżycia oraz nowa ilość energii pomogą nam w dalszych miesiącach nauki.


Julia Roman i Joanna Wrona
uczennice kl. II b

...........................................................................................................................

[25.02.2014 r. MB]

Relacja z niezapomnianej wizyty w Rumunii

 

W dniach 16-21 stycznia odbyło się w Rumunii drugie spotkanie szkół partnerskich w ramach projektu Socrates Comenius. Wraz z  delegacją nauczycieli wzięły w nim udział licealistki: Anna Błażuk, Emilia Sulik i Michalina Stachurska.  

Nasza rumuńska szkoła partnerska mieści się w mieście Câmpulung Moldovenesc, położonym w malowniczym regionie Bukowina, słynącym z XV i XVI-wiecznych  „malowanych klasztorów” wpisanych na światową listę UNESCO. 

Pobyt upłynął na ustalaniu kolejnych etapów pracy nad projektem, prezentacjach uczestniczących delegacji, spotkaniu
z dyrekcją szkoły i władzami miasta oraz na  rozmowach
z nauczycielami i uczniami, którzy zapoznali nas ze swoją szkołą. Tamtejsza placówka kształci uczniów w kierunku leśnictwa
i turystyki. Ma klasy o profilu łowieckim i wędkarskim, ale również klasy filologiczne kładące nacisk na naukę języków obcych. Uczniowie chętnie pokazywali nam swoje pracownie, przygotowali prezentację na temat Rumunii, przybliżającą walory geograficzne i kulturowe tego kraju oraz wspaniały program artystyczny, ściśle związany z tematem projektu - kulturą pop. Były piosenki, taniec oraz pokaz mody, podczas którego wszyscy doskonale się bawili. W Câmpulung został również rozstrzygnięty konkurs na oficjalne logo naszego projektu.
W tajnym głosowaniu zwyciężyło logo zaproponowane przez  szkołę gospodarzy.
 

Mieliśmy okazję poznać uroki Bukowiny. Zwiedziliśmy słynne klasztory, z których jeden, w Voronet, nazywany jest Kaplicą Sykstyńską Wschodu ze względu na imponujące malowidła na zewnątrz i wewnątrz cerkwi. W pamięci utkwiła nam wizyta w  muzeum malowanych jaj, warsztacie ceramicznym oraz atelier tkackim. Nasi rumuńscy partnerzy zorganizowali nam również przejażdżkę bryczkami przy wtórach orkiestry uczniowskiej oraz pokaz tańców regionalnych.  

Wróciliśmy pełni niezapomnianych wrażeń,  na które złożyła się ogromna gościnność nauczycieli i uczniów, bogactwo kulturowe i przepiękne krajobrazy.

 

Małgorzata Bukowska

nauczyciel j. francuskiego

...........................................................................................................................

[03.11.2013 r. MB]

Konkurs na logo projektu „KULTURA POP W EUROPIE”

 

Serdecznie zapraszam uczniów gimnazjum i liceum do wzięcia udziału w konkursie na logo projektu Socrates Comenius.

Prace mogą być wykonane w dowolnej technice komputerowej. Motywem przewodnim jest kolor niebieski i temat projektu „Kultura pop w Europie.”

Projekty należy dostarczać do pana Grzegorza Kopańskiego, do 20 listopada.

Nagrodą dla autora zwycięskiej pracy będzie wyjazd na spotkanie nauczycieli i uczniów ze szkół partnerskich, a praca weźmie również udział w kolejnym, międzynarodowym etapie konkursu. Spośród logo wykonanych w siedmiu partnerskich szkołach zostanie wybrane jedno, będące później oficjalnym znakiem projektu.


Zachęcam do udziału w konkursie.

 

Małgorzata Bukowska
koordynator projektu

...........................................................................................................................

[23.09.2013 r. MB, WM]

 Comenius 2013 
- Poznajmy nasze partnerskie szkoły!
 

Przedstawiamy  partnerskie szkoły, z którymi będziemy wspólnie pracować nad projektem „Kultura pop
w Europie” (trzy z nich - w Rumunii, Włoszech
i Portugalii - nasi uczniowie będą mieli okazję odwiedzić już w tym roku szkolnym):
więcej >>

 

Małgorzata Bukowska i Wojciech Marciniak

koordynatorzy projektu

...........................................................................................................................

[19.08.2013 r. MB]

„Kultura pop w Europie”

– o projekcie programu Socrates Comenius

W roku szkolnym 2013/2014, w ramach programu Socrates Comenius, przystępujemy do realizacji kolejnego Wielostronnego Partnerskiego Projektu Szkół.

Projekt zatytułowany „Kultura pop w Europie” opracowaliśmy wspólnie ze szkołami z Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Niemiec, Rumunii, Węgier i Turcji. Nasz wniosek został pozytywnie przyjęty przez Komisję Europejską, która przyznała środki finansowe na jego realizację. Podczas dwuletniej współpracy nasi uczniowie będą mieli okazję uczestniczyć w wymianach międzynarodowych, poznać rówieśników z krajów partnerskich, ich środowiska domowe i szkolne. W tym roku szkolnym zaplanowane są wyjazdy grup naszej młodzieży na spotkania partnerskie w Rumunii, Portugalii i Włoszech, a w przyszłym roku będziemy gościć europejskich partnerów w Polsce. 
więcej >>

 

Małgorzata Bukowska i Wojciech Marciniak

koordynatorzy projektu

...........................................................................................................................

 

„ART TICE Edukacja Artystyczna”

 

W roku szkolnym 2007/2008 nasza szkoła przystąpiła do programu europejskiego SOCRATES-COMENIUS. Zadaniem programu jest podniesienie jakości edukacji szkolnej
i promowanie świadomości wymiaru europejskiego w procesach edukacyjnych. Program Comenius ma również na celu ukształtowanie u uczniów i nauczycieli poczucia przynależności do szerszej i otwartej na świat społeczności europejskiej - społeczności
o różnych tradycjach, mającej jednak korzenie we wspólnej historii.

spotkanie w Vichy, styczeń 2008

Nasza historia z Comeniusem rozpoczęła się w styczniu 2008 roku, kiedy to uczestniczyliśmy w wizycie przygotowawczej w Vichy, we Francji. Wspólnie
z nauczycielami z Francji, Włoch i Turcji opracowaliśmy plan pracy nad projektem
i napisaliśmy wniosek o zaakceptowanie go przez Komisję Europejską.

W lipcu 2008 roku Komisja Europejska zaakceptowała projekt „ART TICE Edukacja Artystyczna”, który realizujemy razem z partnerami: Ecole publique Larbaud Curie, Saint-Yorre, Francja Ecole publique Jean Baptiste Burlot, Bellerive sur Allier, Francja Circolo Didattico „Giotto”, Palermo, Włochy Ertugrulgazi ilkogretim okulu, Söğüt ,Turcja Celem projektu jest przybliżenie uczniom dorobku artystycznego innych krajów europejskich oraz zachęcenie do tworzenia własnych prac plastycznych, wzorując się na różnych technikach (zarówno tradycyjnych jak i wirtualnych). Prace uczniów ze wszystkich szkół partnerskich powstałe w czasie realizacji projektu są umieszczane na specjalnej stronie internetowej:
www3.ac-clermont.fr/etabliss/ecole-st-yorre/index.htm

Efektem wieńczącym 2-letnią współpracę będzie stworzenie wirtualnego muzeum twórczości uczniów. Dzięki udziałowi w projekcie nauczyciele naszej szkoły mogą wymieniać doświadczenia pedagogiczne ze swoimi europejskimi kolegami. Uczniowie, poprzez kontakty z rówieśnikami ze szkół partnerskich poszerzają informacje na temat krajów Europy, ich kultury i obyczajów. Mają również okazję zweryfikować swoją znajomość języków obcych i nabrać chęci do dalszej nauki.

.............................................................................

txt_comenius

 

 

[29.05.2014 r. MB]

Obłok wspomnień z Portugalii

 

W dniach 8-13 maja w miejscowości Samora Correia
w Portugalii odbyło się kolejne (czwarte) spotkanie szkół partnerskich w ramach programu Socrates Comenius. Jego uczestnikami było wiele osób z różnych  państw, a nasze było reprezentowane przez czworo uczniów i troje wychowawców.   

Zaraz po przylocie na krańce Półwyspu Iberyjskiego poczuliśmy odmienność klimatu do jakiego przybyliśmy. Wietrzne
i chłodne poranki oraz noce przeplatały się z gorącymi dniami, co stanowiło pewnego rodzaju urozmaicenie. Uczniowie (zarówno ci, u których mieszkaliśmy, jak i inni) przywitali nas otwarcie, a uśmiech dosłownie nie schodził im
z ust. Pokazali nam swoje zwyczaje, symbole, zaprezentowali krótki program artystyczny, a w kolejnych dniach uczestniczyli
z nami w zajęciach technicznych. Wprawdzie nie mieliśmy okazji brać udziału w tamtejszych lekcjach, jednak dzięki temu mogliśmy więcej czasu przeznaczyć na poznanie reszty ludzi, którzy co krok otaczali nas, chcąc m. in. nauczyć się języka polskiego.

Oprócz placówki szkolnej zwiedziliśmy miasto  Samora Correia, a w dwóch kolejnych dniach Lizbonę i jej okolice. Dzikie, oceaniczne plaże, zabytkowe budowle, parki i niezwykle klimatyczne wąskie uliczki – to tylko niektóre z wielu urzekających miejsc, które udało nam się „liznąć”. Niektórzy z nas mieli okazję skosztować paru tradycyjnych specjałów takich jak: bacalhau, pasteis czy nawet kontrowersyjnych ślimaków, które na pewno wryły się dość mocno w  pamięć. 

Najciekawsze jest to, że podczas tego krótkiego spotkania od każdej osoby (również z innych państw) mogliśmy się czegoś nauczyć i dowiedzieć o sobie. Chwile, które razem spędziliśmy, pokazały jak podczas paru dni można się zżyć i zintegrować, nawet z osobami z własnego kraju. Słońce, oceaniczna bryza, wspaniali ludzie i urokliwe miejsca – czegóż więcej chcieć? Chyba nie tylko ja mogę nazwać ten wyjazd najkrótszymi, lecz wyśnionymi wakacjami, najlepszymi na jakich kiedykolwiek byłam. 

 

Dominika Gutowska

uczennica kl. III a

..........................................................................................................

[24.10.2013 r. WM]

Socrates Comenius - pierwsze spotkanie szkół partnerskich
w Budapeszcie

 

W dniach 10-14 października odbyło się w Budapeszcie pierwsze spotkanie nauczycieli ze szkół partnerskich, z którymi będziemy wspólnie pracować przez dwa lata, realizując projekt „Kultura pop
w Europie”. Spotkaliśmy się
z partnerami z Węgier, Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Rumunii i Niemiec. Pod znakiem zapytania stoi uczestnictwo
w projekcie szkoły tureckiej, która nadal czeka na decyzję swojej Narodowej Agencji.

Gospodarze spotkania, nauczyciele i uczniowie z węgierskiego liceum Hunfalvy János bardzo serdecznie nas przyjęli. Szkoła mieści się w starej dzielnicy Budapesztu, u podnóża Wzgórza Zamkowego. Jest szkołą unikalną na Węgrzech ze względu na swój charakter dwujęzyczny w trzech sekcjach: francusko-węgierskiej, angielsko-węgierskiej oraz niemiecko-węgierskiej. W zależności od profilu uczniowie mają zajęcia z ekonomii, prawa, historii, geografii, literatury w języku francuskim, angielskim lub niemieckim. Mieliśmy okazję obejrzeć szkołę, porozmawiać
z uczniami i obejrzeć krótki program artystyczny przez nich przygotowany. Młodzież węgierska przewidziała małą niespodziankę dla każdego z partnerów: Hiszpanie na przykład mogli obejrzeć pokaz flamenco, natomiast my, przy akompaniamencie muzyki Chopina, usłyszeliśmy wiersz Wisławy Szymborskiej Kot w pustym mieszkaniu odczytany po polsku przez jednego z uczniów.
więcej >> 

Praca Czas wolny Miasto

 

Małgorzata Bukowska i Wojciech Marciniak
koordynatorzy projektu

..........................................................................................................

[14.12.2013 r. MB]

Rozstrzygnięto konkurs na logo projektu Socrates Comenius
 


W etapie szkolnym konkursu na logo projektu Socrates Comenius zwyciężyła praca uczennicy klasy II b gimnazjum Kasi Moliszewskiej.

Serdecznie gratulujemy Kasi, której logo weźmie również udział w kolejnym, międzynarodowym etapie konkursu. Spośród prac wykonanych w siedmiu partnerskich szkołach zostanie wybrane jedno, będące później oficjalnym znakiem projektu.

Dziękujemy wszystkim pozostałym uczestnikom konkursu
i gratulujemy ciekawych pomysłów!

 

Małgorzata Bukowska i Wojciech Marciniak
koordynatorzy projektu

..........................................................................................................

WIZYTA NAUCZYCIELI Z HISZPANII

(styczeń 2011 r.)

 

W dniach od 28-30 stycznia gościliśmy nauczycieli z Hiszpanii, z którymi zamierzamy realizować kolejny projekt w ramach programu Sokrates-Comenius. Tym razem nasza szkoła przejęła rolę koordynatora, przy udziale partnerów z Hiszpanii, Włoch, Francji, Rumunii i Turcji. Projekt „Jedna Europa. Wielka różnorodność” pozwoli odkryć europejską wielokulturowość i wspólną tradycję. Chcemy skupić się na mniejszościach etnicznych i religijnych żyjących w naszych krajach, przeanalizować ich wpływ na naszą obyczajowość, architekturę i sztukę. Mamy nadzieję, że projekt zostanie pozytywnie rozpatrzony przez Komisję Europejską i po wakacjach przystąpimy do jego realizacji. Pierwsze spotkanie wszystkich partnerów jest zaplanowane w październiku, w Sewilli.

W czasie wizyty hiszpańskich gości, biorąc również pod uwagę sugestię reszty szkół partnerskich, wspólnie opracowaliśmy założenia projektu. Mieliśmy okazję porozmawiać o naszych szkołach i krajach. Nauczyciele z Sewilli przyjechali do Polski z mieszanymi uczuciami, gdyż… obawiali się naszej srogiej zimy. Nie trafili wprawdzie na apogeum mrozu, ale i tak długie spacery po Tarnobrzegu czy Sandomierzu nie wchodziły w grę. Widzieliśmy, że odczuwają zimno o wiele bardziej niż my. Pomimo tej „małej” niedogodności udało im się zwiedzić najważniejsze zabytki Krakowa i Sandomierza, byli zachwyceni polską gościnnością, zimową scenerią i widokiem śniegu, który widzieli dopiero drugi raz w życiu!

Koordynatorzy projektu Małgorzata Bukowska, Paweł Paradowski

.............................................................................

txt_comenius

 

 

SPOTKANIA SZKÓŁ PARTNERSKICH

 

 

Tarnobrzeg, 12-16 listopad 2008 r. 

 


 


Turcja, Söğüt, 16-21 maj 2009 r.

Do Turcji, wraz z nauczycielami pojechała siódemka gimnazjalistów. Mieszkali w domach tureckich kolegów, których gościliśmy w Polsce w listopadzie 2008.

 


Francja, Vichy, Paryż, 21-25 października 2009 r.

W dniach 21-25 października uczestniczyliśmy w spotkaniu szkół partnerskich, które odbyło się w Vichy i Paryżu. W pierwszym dniu pobytu podsumowaliśmy dotychczasowe postępy pracy nad projektem oraz opracowaliśmy harmonogram na kolejny rok. Nie obyło się bez gorących dyskusji, ale całodzienna praca została uwieńczona sukcesem. Wieczorem wzięliśmy udział w spotkaniu z władzami miasta Saint-Yorre. Mieliśmy okazję porozmawiać z merem oraz przedstawicielami oświaty. Podczas kolacji próbowaliśmy tradycyjnych dań kuchni francuskiej. Drugi dzień rozpoczęliśmy wizytą w szkole w Bellerive. Podpatrywaliśmy pracę nauczycieli, ich sposób prowadzenia lekcji, oraz rozmawialiśmy z uczniami. Potem przenieśliśmy się do szkoły w Saint-Yorre, gdzie uczniowie dość szybko „zaprzyjaźniali się” z nami, angażując we wspólne zabawy w czasie przerw. Po południu zwiedzaliśmy Vichy. Pani przewodnik przybliżyła nam historię miasta i obejrzeliśmy najciekawsze miejsca. Vichy to słynne uzdrowisko, znane już w czasach rzymskich jako Aquae Calidae. Jego szczególny rozkwit przypada na wiek XIX. W Vichy produkowana jest z kilku źródeł (m.in. nazwanych Napoleon III i Cellestine) znana woda mineralna. W czasie II wojny światowej siedziba kolaborującego z nazistami rządu marszałka Pétaina (tzw. rząd Vichy), któremu w tutejszej operze 10 lipca 1940 parlament francuski przekazał pełnię władzy. Ostatnie dwa dni spędziliśmy w Paryżu. Ponieważ temat realizowanego przez nas projektu jest ściśle związany ze sztuką, najważniejszym punktem programu była wizyta w Musée d’Orsay.

.............................................................................

[23.09.2013 r. MB, WM]

REGULAMIN OKREŚLAJĄCY KRYTERIA WYBORU I ZASADY REKRUTACJI UCZESTNIKÓW

 

ico_pdf08