Innowacja


Opis działania dla rodziców

[11.09.2019 r. MŚ]

Wszędobylskie elektrony
 

Co to jest prąd? Czy prąd płynie? Co przewodzi prąd? Czy można wytworzyć prąd z ziemniaka?  Jakie są skutki przepływu prądu przez różnego rodzaju materiały? Czy prąd jest niebezpieczny dla człowieka? Jak możemy ograniczyć zużycie prądu? Jakie są różnice między konwencjonalnymi a odnawialnymi źródłami energii? Jak stworzyć plakat nawołujący do dbania o naszą planetę? To tylko część pytań, na które dzieci z klasy 4a samodzielnie poszukiwały odpowiedzi podczas realizacji pierwszego modułu pod hasłem „ecoINNOWATOR MK”
w ramach INNOWACJI MK.

 

 

Zespół ds. innowacji

............................................................................................................................................

[24.04.2019 r. MŚ]

V Dzień Innowacji z „Małym Księciem”

 

Ruszył V Dzień Innowacji. Tym razem to serie spotkań z „Małym Księciem”, w ramach których nagrywany słuchowisko w pięciu wersjach językowych: polskiej, angielskiej, niemieckiej, francuskiej i hiszpańskiej. Zapis dźwiękowy dotyczy trzech sparafrazowanych fragmentów książki „Mały Książę”. Nagraliśmy już „Spotkanie Pilota z Małym Księciem”. Przed nami jeszcze „Wyznanie Róży” i „Spotkanie z Pijakiem”. V Dzień Innowacji połączyliśmy zogólnopolskim projektem „PoczytajMy”, w ramach którego inicjujemy w szkole akcję bookcrossingową, konkurs plastyczno-graficzny i warsztaty graficzno-informatyczne. Nie da się opisać słowami, jakie nam wszystkim towarzyszyły emocje podczas pierwszej edycji V Dnia Innowacji. Dzieci udowodniły, że twórcza wymiana łamie schematy myślowe i popycha myślenie na nowe tory. Uczyły się różnych technik myślenia, samodzielnie rozwiązywały problemy, zaskakiwały spostrzeżeniami. Te umiejętności bardzo przydadzą się im w życiu dorosłym. Sztuką nie jest naśladowanie innych pomysłów, ale pchnięcie ich w innym kierunku. Wtedy powstaje coś nowego, pożytecznego. Coś, co rozwija się i znajduje odpowiednie zastosowanie. Poniżej prezentujemy pierwsze efekty V Dnia Innowacji.

 

 


Spotkanie Pilota z Małym Księciem:
 

Wersja polska

Wersja angielska

Wersja niemiecka

 

       

Mariola Świąder

koordynator ds. innowacji

............................................................................................................................................

[07.04.2019 r. MŚ]

 

Bajkowy Dzień Innowacji

 

19 marca, w ramach IV Dnia Innowacji, uczniowie klas czwartych wyjechali do Rzeszowa do teatru „Maska”. W planie była lekcja teatralna i spektakl „Akademia Pana Kleksa” według książki Jana Brzechwy, którą dzieci czytały niedawno.

Po przyjeździe do Rzeszowa, poszliśmy do teatru, gdzie można było obejrzeć plakaty z zapowiedziami. Potem bardzo sympatyczna pani przewodnik, aktorka, oprowadziła nas po muzeum, w którym mogliśmy obejrzeć różne lalki teatralne. Widzieliśmy kukły, pacynki, marionetki i inne, które wykorzystywano w spektaklach w teatrze „Maska”. Niektórzy mogli nawet przymierzyć lalki noszone przez aktorów na głowie. Szczególne zainteresowanie wzbudziły też eksponaty udające żywność. Zachwyciliśmy się tortami, kurczakami pieczonymi i kolorowymi galaretkami z pianki. Niektórzy. Po lekcji obejrzeliśmy spektakl. Było kolorowo. Aktorzy śpiewali dużo piosenek, w tych, które znaliśmy z filmu o Panu Kleksie, pomagaliśmy im z całych sił. Przedstawienie bardzo nam się podobało, mogliśmy porównać książkę z pomysłem reżysera na jej sceniczną adaptację. Chętnie jeszcze wybierzemy się do teatru – wspominają uczestnicy V Dnia Innowacji.
 

 

Zespół ds. innowacji

............................................................................................................................................

[20.12.2018 MŚ]

III Dzień Innowacji
 

W niezwykłej, magicznej atmosferze  przebiegała grudniowa innowacja w klasach czwartych. Tym razem przebyliśmy Polskę wzdłuż i wszerz. Byliśmy nad Bałtykiem
i w górach. W Wielkopolsce, na Śląsku, Mazurach i Mazowszu. Oscypki, obwarzanki, plińce z pomoćką, buchty na parze, pyrki z gzikiem, kwaśnica, marcińskie rogale – to tylko część regionalnych potraw, które poznaliśmy. Nie mogąc doczekać się bożonarodzeniowych świąt, szukaliśmy także informacji o regionalnych potrawach wigilijnych. Wrocławskie krasnale przygotowały dla nas niespodziankę, a kapitan statku, szykując specjalną zagadkę, zaprosił wszystkich na rejs po Zatoce Gdańskiej.  Dzieci zadbały również o to, aby mieszkańcy Poznania nie pomylili tekstu „Mazurka Dąbrowskiego” podczas wspólnego śpiewania. W wyniku działań innowacyjnych powstała niezwykła przestrzenna mapa Polski z własnoręcznie wykonanymi przez dzieci symbolami poszczególnych regionów. Nie brakuje na niej Poznańskich Koziołków, Smoka Wawelskiego, Syrenki Warszawskiej, toruńskich pierników czy gdańskiego Neptuna. Można też obejrzeć karty do gry, czy zaglądnąć do poradników kulinarnych.
 
Przed nami święta. Niektórzy z nas wyruszą do swoich rodzin. To ważne, aby znać i szanować regionalne tradycje, ale także móc opowiedzieć innym o tym, co jest ważne dla nas. Przecież Polska to jeden kraj. 
 
Brawo Czwartoklasiści! Jesteście doświadczonymi podróżnikami. Wasza wiedza o Polsce zasługuje na wyróżnienie. Informacje, które posiadacie, na pewno przydadzą się Wam w życiu.
 
A może swoją wiedzą zaskoczycie innych?

 

Zespół do spraw Innowacji

............................................................................................................................................

[18.10.2018 MŚ]

A czego Ty życzysz Polsce?

II Dzień Innowacji udowodnił, że 11 listopada to nie tylko smutny, listopadowy dzień, ale wesołe święto. To pamiątka ponownego pojawienia się Polski na mapie Europy
i w związku z tym listopadowa innowacja miała na celu radosne obchodzenie tego wydarzenia. Dla czwartoklasistów był to czas radości, połączony z autentycznym wzruszeniem, nie tylko dzieci, ale także prowadzących innowację. W tych dniach to Dzieci i Ojczyzna były w centrum uwagi, a my dorośli tylko oklaskiwaliśmy ich kreatywność i zaangażowanie.

Kilka momentów zapadło nam głęboko w pamięć: spontaniczne nucenie przez dzieci z klasy IVc pieśni patriotycznych podczas malowania scen związanych
z historią Polski czy chęć  uczniów klasy IVa do pozostania w bibliotece po obejrzeniu wystawy „Niepokorna Niepodległa”. Wystarczy także obejrzeć fragment materiału video, nagranego w ostatniej chwili.  W wyniku rozmów o losach Polski dzieciom z klasy IVb zrodził się pewien pomysł. Poprosiły nas, żebyśmy sobie usiedli. Usiedliśmy zaskoczeni. Przygotowałyśmy dla Was prezent podczas przerwy. Nie bójcie się – powiedziały z uśmiechem. Z własnej inicjatywy zaśpiewały dla nas piosenkę „Dziewczyna
z granatem”.

Listopadową innowację zaplanowano odpowiednio wcześniej, aby poszczególne działania II Dnia Innowacji w trzech klasach ułożyły się w całość. Rezultaty innowacji: prace plastyczne ujęte w prezentacji multimedialnej, biało-czerwony napis „100 lat Niepodległej”, flagę Polski wykonaną z biało-czerwonych motylków, biało-czerwoną mapę Polski
z przyklejonymi życzeniami dla Ojczyzny można oglądać w budynku szkoły i na stronie internetowej naszej placówki. Nauka nie poszła w las. Działania innowacyjne połączyły treści nauczania z historii, języka polskiego, plastyki i informatyki. Oprócz tego odwiedziliśmy dwie wystawy: „Niepokorna Niepodległa” w Miejskiej Bibliotece Publicznej
w Tarnobrzegu oraz „Kopalnia strajkuje” w Tarnobrzeskim Domu Kultury.

Myślimy, że warto pielęgnować właśnie taką tradycję, aby dzieciom to święto kojarzyło się z radosnym celebrowaniem. Przecież to jedno z najradośniejszych polskich świąt państwowych. My, dorośli, cieszymy się, że właśnie taką radosną Polskę widzą dzieci. Dowodem tego są życzenia dzieci dla Polski, wynikające z poznania przeszłości naszego kraju – życzenia mądre i pełne troski o nasz kraj.

A czego Wy życzycie Polsce z okazji 100 rocznicy odzyskania niepodległości?

Mariola Świąder

koordynator ds. innowacji

............................................................................................................................................

[10.10.2018 MŚ]

Dzień Innowacji za nami!

Pierwsze koty za płoty! Mamy za sobą pierwszy Dzień Innowacji. Czwartoklasiści rozpoczęli go od wakacyjnych wspomnień, które przelali na własnoręcznie zdobiony papier. Tak powstały przepiękne, wzruszające listy do rodziców, które dzieci samodzielnie zaadresowały i wrzuciły do skrzynki pocztowej. Wysłały je także  w formie załączników na adresy mailowe swoich rodziców. Dzieci uczyły się również  efektywnego korzystania
z telefonów komórkowych. Samodzielnie pobrały aplikację rozpoznającą kody QR, pod którymi ukryliśmy kolejne zadania. Wszystkim udało się rozszyfrować kody i w ten sposób dotarliśmy do Muzeum Historycznego Miasta Tarnobrzega, gdzie na dzieci czekały stare listy, mapy, obrazy, kroniki, roczniki ... słowem moc pisanych i niepisanych źródeł historycznych. Po warsztatach historycznych dzieci samodzielnie wypełniały kartę pracy, której celem było  utrwalenie wiadomości i umiejętności przyrodniczo-historycznych. W ten sposób w nowatorski sposób zrealizowaliśmy wybrane treści podstawy programowej z języka polskiego, historii, przyrody, plastyki i informatyki. Na koniec każdy uczestnik otrzymał dyplom potwierdzający kwalifikacje Detektywa Małego Księcia. Kiedy
w drodze powrotnej pełni radości zbieraliśmy kasztany i obsypywaliśmy się jesiennymi, kolorowymi liśćmi, dzieci pytały nas o termin kolejnego Dnia Innowacji.


 

Zespół ds. Innowacji

............................................................................................................................................

[03.10.2018 MŚ]

„I N N E  N I E  Z N A C Z Y  T R U D N E”

wprowadzenie do innowacji

Opis działania.

Nasz program jest propozycją zajęć w odmiennej niż dotychczas formie, opartych na realizacji międzyprzedmiotowych projektów tematycznych stworzonych przez nasz Zespół. Od września tego roku obserwujemy Państwa Dzieci w zakresie uzdolnień, rodzajów inteligencji, stylów uczenia się i profili dominacji. Dzień Innowacji planujemy organizować raz w miesiącu, łącząc treści programowe z następujących przedmiotów: język polski, historia, przyroda, informatyka, plastyka. Zajęcia będą odbywać się w szkole i poza szkołą. Dzieci będą mogły prowadzić obserwacje, doświadczenia, spotykać się z ciekawymi ludźmi, rozwiązywać niestandardowe zadania i utrwalać umiejętności, zwłaszcza te przydatne w życiu codziennym. Swoje działania chcemy wesprzeć ocenianiem kształtującym, które wpłynie na wzrost motywacji i zaangażowania Państwa Dzieci oraz przełoży się na poprawę wyników nauczania. Na stronie internetowej szkoły będziemy na bieżąco zamieszczać efekty naszych działać w formie zdjęć, relacji video, wystaw, prezentacji
i artykułów.

 

Czas trwania:

wrzesień 2018 r. – czerwiec 2019 r.

 

Formy zajęć:

warsztaty

wycieczki edukacyjne

„żywe lekcje”

spotkania ze specjalistami w danej dziedzinie naukowej

 

Skład Zespołu ds. Innowacji:

Mariola Świąder – nauczyciel historii

Piotr Bednarski – nauczyciel plastyki

Beata Kropiowska-Pyka – nauczyciel języka polskiego

Dagmara Kilias – nauczyciel informatyki

 

Koordynator Zespołu ds. Innowacji

Mariola Świąder

 

Przydatne linki:

http://szkola.tbg.net.pl/Nowa%20SP/SP%20IV-VIII/innowacja.htm

https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-VIII
 

Dodatkowe pytania mogą Państwo kierować na adres mailowy: marioladurda@wp.pl

............................................................................................................................................

[03.10.2018 MŚ]

Drodzy Rodzice,

już w października tego roku chcielibyśmy rozpocząć naszą aktywność w zakresie wdrażania innowacji w nauczaniu. W związku z tym zapraszamy Państwa do przyglądania się naszym przykładowym lekcjom, które zaplanowaliśmy na listopad i grudzień 2018 r. Chcemy, abyście Państwo mogli nabrać przeświadczenia, że proponowane przez nas zmiany niosą korzyści Waszym Dzieciom, nie pociągając za sobą żadnych zagrożeń. Nie są kosztowne, ani uciążliwe. Więcej - że są nadzieją na dalszy rozwój Państwa Dzieci, na wzbogacenie Ich wiedzy i umiejętności oraz zdobycie przez Nich odpowiednich kwalifikacji. Zależy nam, abyście Państwo czuli się spokojni i bezpieczni
w trakcie procesu zmian, które mamy zamiar wprowadzać stopniowo i powoli przy Państwa udziale. Ważne jest, abyście Państwo nabrali pewności, że nie jesteśmy pochopni w naszych decyzjach; że nie chcemy wprowadzać innowacji dla niej samej; lecz wierzymy w to, że
w ostatecznym rozrachunku zaowocuje ona wyższą efektywnością całego systemu dydaktyczno-wychowawczego.

Realia dzisiejszego świata stawiają przed naszymi Dziećmi wiele wyzwań. Chcemy Je przygotować do sprostania tym wyzwaniom w jak najlepszy sposób. Pragniemy pobudzić Ich naturalną ciekawość i spontaniczność, umocnić wiarę we własne możliwości, a jednocześnie efektywnie przygotowywać do egzaminu, który będą zdawać za sześć lat. Dzieci uczą się wszystkimi zmysłami, dlatego nasza innowacja ma na celu wykorzystanie tych naturalnych zasobów w procesie dydaktycznym. Chcemy stworzyć Państwa Dzieciom sprzyjające warunki do ujawniania własnego potencjału, uczenia się od siebie nawzajem, kreatywnego myślenia oraz sprawnego posługiwania się technologią informacyjną.

Wiemy, że nie da się uniknąć zmian w zakresie sześciostopniowego oceniania szkolnego, ale chcemy wesprzeć je ocenianiem kształtującym, które pozwoli na łatwiejsze określanie celów, precyzowanie wymagań, a także da Państwa Dzieciom możliwość poprawy własnych osiągnięć. Wszystkie nasza działania planujemy zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, która obowiązuje od 2017 r. Są one poprzedzone naszymi obserwacjami, przemyśleniami, diagnozą. Założenia i efekty naszego programu będziecie Państwo mogli śledzić na bieżąco na stronie internetowej naszej szkoły w zakładce „Innowacja”.

Mariola Świąder – Koordynator ds. Innowacji

............................................................................................................................................